عَنْ أَبِي حُمَيْدٍ السَّاعِدِيِّ قَالَ غَزَوْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَزْوَةَ تَبُوكَ فَلَمَّا جَاءَ وَادِيَ الْقُرَى إِذَا امْرَأَةٌ فِي حَدِيقَةٍ لَهَا فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِأَصْحَابِهِ اخْرُصُوا وَخَرَصَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَشَرَةَ أَوْسُقٍ فَقَالَ لَهَا أَحْصِي مَا يَخْرُجُ مِنْهَا فَلَمَّا أَتَيْنَا تَبُوكَ قَالَ أَمَا إِنَّهَا سَتَهُبُّ اللَّيْلَةَ رِيحٌ شَدِيدَةٌ فَلَا يَقُومَنَّ أَحَدٌ وَمَنْ كَانَ مَعَهُ بَعِيرٌ فَلْيَعْقِلْهُ فَعَقَلْنَاهَا وَهَبَّتْ رِيحٌ شَدِيدَةٌ فَقَامَ رَجُلٌ فَأَلْقَتْهُ بِجَبَلِ طَيِّءٍ وَأَهْدَى مَلِكُ أَيْلَةَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَغْلَةً بَيْضَاءَ وَكَسَاهُ بُرْدًا وَكَتَبَ لَهُ بِبَحْرِهِمْ فَلَمَّا أَتَى وَادِيَ الْقُرَى قَالَ لِلْمَرْأَةِ كَمْ جَاءَ حَدِيقَتُكِ قَالَتْ عَشَرَةَ أَوْسُقٍ خَرْصَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنِّي مُتَعَجِّلٌ إِلَى الْمَدِينَةِ فَمَنْ أَرَادَ مِنْكُمْ أَنْ يَتَعَجَّلَ مَعِي فَلْيَتَعَجَّلْ فَلَمَّا قَالَ ابْنُ بَكَّارٍ كَلِمَةً مَعْنَاهَا أَشْرَفَ عَلَى الْمَدِينَةِ قَالَ هَذِهِ طَابَةُ فَلَمَّا رَأَى أُحُدًا قَالَ هَذَا جُبَيْلٌ يُحِبُّنَا وَنُحِبُّهُ أَلَا أُخْبِرُكُمْ بِخَيْرِ دُورِ الْأَنْصَارِ قَالُوا بَلَى قَالَ دُورُ بَنِي النَّجَّارِ ثُمَّ دُورُ بَنِي عَبْدِالْأَشْهَلِ ثُمَّ دُورُ بَنِي سَاعِدَةَ أَوْ دُورُ بَنِي الْحَارِثِ بْنِ الْخَزْرَجِ وَفِي كُلِّ دُورِ الْأَنْصَارِ يَعْنِي خَيْرًا
Maksudnya: Daripada
Abu Humaid berkata: “Kami pergi berperang bersama sama dengan baginda
Rasulullah SAW pada perang Tabuk. Setelah baginda SAW datang di Wadi al-Qura
yakni sebuah tempat yang terletak antara Madinah dan Syam, tiba-tiba ada
seorang perempuan yang sedang berada di kebun miliknya, lalu baginda Rasulullah
SAW bersabda kepada para sahabatnya: “Taksirlah atau perkirakanlah berapa hasil
kebun ini !” Rasulullah SAW sendiri juga memperkirakan hasilnya iaitu sepuluh
ausuq. Kemudian Rasulullah SAW bersabda kepada wanita tersebut: Perhitungkanlah
hasil yang keluar daripada kebun anda ini, juga perhitungkanlah ukuran wajib
yang dikeluarkan untuk cukainya. Setelah tiba di Tabuk, Rasulullah SAW
bersabda, ketahuilah sesungguhnya malam ini angin akan bertiup kencang, maka
janganlah seorang pun di antara kalian berdiri dan barangsiapa yang membawa
unta, hendaklah ia mengikatnya. Kami pun mengikat unta-unta kami, lalu angin
bertiup kencang. Kemudian ada seorang lelaki berdiri maka angin itu
menghempaskannya ke gunung Thayyi’. Raja Ailah menghadiahkan kepada Nabi SAW
seekor baghal ( peranakan kuda dan keldai) putih, dan Nabi SAW memberinya
pakaian beluru, lalu baginda SAW menulis surat (membuat perjanjian) kepadanya
mengenai laut mereka (negeri mereka). Ketika Nabi SAW tiba di Wadi al-Qura,
baginda bertanya kepada wanita tersebut, “Berapakah hasil kebunmu?” wanita itu
menjawab, “10 ausuq, sama seperti perkiraan Rasulullah SAW. Nabi SAW bersabda,
“Sesungguhnya aku tergesa-gesa ke Madinah, barangsiapa di antara kalian yang
ingin ikut bersamaku, maka hendaklah ia mempercepatkan perjalanannya.” Ketika
Ibn Bakkar mengucapkan kalimah maknanya – telah nampak kota Madinah, baginda
Rasulullah SAW, “Ini adalah Thaabah (Madinah), kemudian apabila melihat bukit
Uhud, baginda bersabda, “Ini adalah bukit yang mencintai kita dan kita
mencintainya. Mahukah kalian aku beritahukan sebaik-baik perkampungan kaum
ansar?” Mereka menjawab, “tentu”. Baginda SAW bersabda, “Perkampungan bani al-Najjar,
perkampungan bani ‘Abd
al-Asyhal, kemudian perkampungan bani Saidah atau rumah-rumah bani al-Harith
bin al-Khazraj, dan pada setiap perkampungan Ansar yakni terdapat kebaikan.”
Syarah
Hadith
Imam
al-Tirmidzi menyebutkan daripada sebahagian ulama tentang penafsirannya iaitu
buah-buahan seperti kurma atau anggur yang telah sampai tahap wajib dikeluarkan
zakatnya, maka pemilik kebun tersebut perlu mengupah pentaksir untuk
menganggarkan sepuluh peratus daripada
hasil yang perlu dikeluarkan. Faedah daripada pentaksiran ini adalah membolehkan
pemilik hasil tanaman memanfaatkan lebihan atau bahagian selain daripada kadar
yang dianggarkan untuk keluaran zakat, seperti menjualnya, memakannya atau
memberikan kepada kaum keluarga, jiran, dan fakir miskin.
Menurut
al-Khattabi, para ahl- ra’yu tidak menyetujui mengenai pentaksiran tersebut.
Ini kerana sebahagian daripada mereka mengatakan apabila membuat anggaran
mungkin tidak tepat dan mempunyai unsur penipuan.
Al-Khattabi
menjawab: Memang benar, tetapi bukan semua orang boleh jadi pentaksir, tetapi
mestilah mengupah orang yang benar-benar pakar dalam menganggarkan sesuatu
hasil pada sesuatu kebun, dan orang ini memang ada. Nabi SAW sendiri pernah
melakukan pentaksiran, seperti yang disebut didalam hadith ini, dan
pentaksirannya itu tepat dan benar. Kemudian amalan pentaksiran ini diikuti
oleh Abu Bakr dan Umar dan golongan yang datang selepas mereka termasuk para
tabi’in.
Pengajaran
Hadith
1.
Kadar taksiran yang telah ditetap bagi zakat pertanian adalah bagi
memudahkan kepada para petani menentukan kadar zakat yang perlu dikeluarkan.
2. Kewajipan zakat pertanian memberikan kelebihan kepada golongan
yang tidak berkemampuan.
Takhrij Hadith
Riwayat al-Bukhari, Kitab al-Zakat, Bab Menaksir Kurma, No. hadith:
1481.
- Siti Hajar binti Mohamad Noor (A132877)
No comments:
Post a Comment