عن زهير قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
إن المقسطين عند الله على منابر من نور عن يمين الرحمن عز وجل وكلتا يديه يمين
الذين يعدلون في حكمهم وأهليهم وما ولوا.
Maksudnya: Daripada Zuhair katanya Rasulullah SAW
bersabda: “Orang-orang yang berlaku adil berada di sisi Allah di atas mimbar
yang dibuat daripada cahaya, di sebelah kanan al-Rahman ‘Azza Wa Jalla - sedangkan
kedua tangan Allah adalah kanan semua – iaitu orang-orang yang berlaku adil
dalam hukum, adil dalam keluarga dan adil dalam melaksanakan tugas yang
dibebankan kepada mereka.”
Syarah Hadith
Hadith
ini menjelaskan tentang kelebihan pemimpin yang adil serta balasan baik
yangakan diperolehi sekiranya mereka menjalankan amanah yang diberi dengan
sebaik-baiknya tanpa sebarang kezaliman, pencabulan hak, rasuah serta
jenayah-jenayah lain. Pemimpin yang mempunyai cirri-ciri kepimpinan yang baik
mampu memberi tauladan yang baik kepada rakyat seluruhnya. Sebaliknya,
kepimpinan yang zalim akan memberi kesan yang buruk terhadap diri, masyarakat
dan negara seluruhnya.
Al-Qadhi
‘Iyyad berkata bahawa yang dimaksudkan dengan mimbar ialah mimbar secara haqiqi
dan juga mengandungi makna kinayah iaitu satu kedudukan yang tinggi dan mulia.
Justeru, Imam al-Nawawi telah mengambil jalan menghimpunkan kedua-dua pandangan
ini dengan menjelaskan bahawa pemimpin yang berlaku adil di dalam setiap setiap
gerak kerjanya akan mendapat kedudukan yang tinggi di sisi Allah iaitu di atas
mimbar yang tinggi.
Hadith
ini juga menyebut tentang salah satu daripada salah satu daripada sifat-sifat
Allah iaitu ‘tangan kanan al-Rahman’. Ulama’ telah berselisih pendapat mengenai
hadith-hadith sifat. Terdapat diantara mereka yang beriman dengan hadith
tersebut tanpa mengubah maknanya yang asal (takwil) seperti jumhur ulama’ Salaf
dan sebahagian ulama’ Mutakallimin. Manakala sebahagian lain berpendapat bahawa
hadith-hadith atau ayat-ayat yang berkaitan dengan sifat hendaklah diubah
maknanya kepada makna lain yang bersesuaian dengan keagungan dan kesempurnaan
Allah seperti pendapat kebanyakan ulama’ Mutakallimin.
Al-Qadhi
‘Iyyad berkata, yang dimaksudkan dengan ‘kanan’ ialah satu keadaan yang baik
serta kedudukan yang tinggi. Manakala Ibn ‘Arafah pula berpendapat bahawa
kebanyakan orang arab jika ingin menunjukkan sesuatu yang baik dan terpuji,
mereka akan menggunakan sesuatu yang berada di sebelah kanan dan sebaliknya
akan menisbahkan kepada anggota kiri sekiranya ia menunjukkan sesuatu yang
hina.
Manakala
maksud ‘orang-orang yang berlaku adil dalam hukum, adil dalam keluarga dan adil
dalam melaksanakan tugas yang dibebankan kepada mereka’ pula adalah merupakan
salah satu kelebihan kepada mana-mana pemimpin di semua peringkat yang
melaksanakan tugas dan tanggungjawab dengan sebaik-baiknya. Mereka berhak
mendapat kedudukan yang tinggi di hadapan Allah kerana melaksanakan hubungan
baik dengan Allah dan dalam masa yang sama berlaku baik terhadap manusia.
Pengajaran Hadith
1. Galakan kepada pemimpin supaya melaksanakan
tanggungjawab dengan adil.
2. Pemimpin yang adil berhak mendapat kedudukan mulia di
sisi Allah.
3. Kepentingan merapatkan hubungan sesama manusia untuk
mendapat keredhaan Allah.
Takhrij Hadith
Hadith riwayat Muslim, Kitab al-Imarah, Bab Kelebihan
Pemimpin Yang Adil, Ancaman Terhadap Pemimpin Yang Zalim, Anjuran Supaya
Berlemah Lembut Terhadap Rakyat Dan Larangan Menyusahkan Mereka, No. Hadith:
3406.
-Siti Hajar binti Mohamad Noor (A132877)
No comments:
Post a Comment