Saturday, May 5, 2012

Uniform Untuk Solat??

Assalamualaikum..

Sekarang tepat pukul 1 pagi, 6 Mei 2012..

Mata tak mengantuk lagi, so nak update la sikit.. dah lama terbiaar je blog ni.. hehe..

Berbalik kepada tajuk. Uniform untuk solat?? Telekung??



Sebelum saya straight to the tajuk, saya nak cerita satu benda dulu.. :)

Satu hari tu, hari selasa tak silap saya. Saya ngan kawan saya Mas nak pegi pasar malam.. Sebelum gi membeli belah tu, kitorang solat asar kat stesen minyak Petronas yang ade kat situ..

Saya yang memang dah ade wudhu' time tu terus je bentang sejadah dan betul2kan armsock, betul2kan tudung, kot2 ternampak rambut ke.. Lepas tu, saya terus solat dengan baju yang saya pakai time tu tanpa pakai telekung. Time tu saya pakai baju tshirt labuh, kain hitam, ngan pashmina - pashmina yang labuh.

Selesai je solat, saya pun siap2,lipat sejadah sume. Tibe2, ade sorang budak perempuan, umurnya sekitar 5-6 tahun tegur saya..

"Kakak ni sembahyang tak pakai macam kakak tu" Maksudnya die nak cakap yang saya ni solat tak pakai telekung macam kawan saya, Mas.

Saya terdiam.. Nak jawab camane agaknye ngan budak ni... huhu

Last2, dah takde idea, saya pun jawab: "Pakai camni pun boleh.. :)"

Budak tu diam. Mungkin dia tak faham dengan jawapan saya tu.. Yelah, selama ni mesti dia selalu duk tengok mak dia, nenek dia solat pakai telekung.. Tibe2 pulak nampak saya solat tak pakai telekung.. Mesti pelik.. Tapi takpelah.. budak2 lagi.. Tak faham.. :)

Actually, bukan kanak2 je yang pelik. Ade jugak sesetengah masyarakat dewasa yang pelik.. Mungkin mereka menganggap telekung tu adalah satu uniform wajib bagi wanita ketika solat.

Sebenarnya, pemakaian telekung ni dah macam satu tradisi kat negara kita ni. Pergilah mana2 surau atau masjid, kat ruangan wanita mesti disediakan telekung.. Tapi kalau kat negara lain, terutamanya negara2 timur tengah, takde pun telekung.

kenapa?

Sebab.... Telekung bukan uniform wajib untuk solat. :)

Pensyarah saya, Dr. Arif Nazri pernah ajar dalam kelas. Wanita ni, tak harus tambah pakaian untuk solat. Berbeza dengan lelaki yang diharuskan untuk tambah pakaian. Ustaz cakap, apa yang kita pakai tu, yang tu lah kita bawak solat. Sebab memang tuntutan agama kan suruh kite tutup aurat. so, bile dah tutup aurat sempurna, bolehla nak solat terus dengan pakaian yang sedang kite pakai tu.. Pakaian sebenar wanita ialah pakaian yang membolehkan diorang solat dengan pakaian tu.. Jadi maksudnya, yang boleh nampak hanya muka dan tapak tangan. Dah setel? so, boleh solat terus. :)



Jadi.. Janganlah lepas ni kalau nampak wanita solat tak pakai telekung, ingat solat die tak sah pulak.. huhu..

Ok. sampai sini dulu.. :))





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...