Sunday, May 13, 2012

Hadith 5


عن حكيم بن حزام عن النبي صلى الله عليه وسلم قال البيعان بالخيار ما لم يتفرقا فإن صدقا وبينا بورك لهما في بيعهما وإن كذبا وكتما محق بركة بيعهما.

Maksudnya: Daripada Hakim bin Hizam, daripada Nbi SAW bersabda: “Orang yang bertransaksi jual beli berhak khiyar (memilih) selama keduanya masih belum berpisah. Jika keduanya jujur dan terbuka, maka keduanya akan mendapat keberkatan dalam jual belinya. Tetapi, jika keduanya berdusta dan tidak terbuka, maka keberkatan jual beli antara keduanya akan hilang.”

Syarah Hadith
            Hadith di atas menjelaskan tentang orang yang bertransaksi jual beli berhak khiyar (memilih) selama keduanya masih belum berpisah. Jika keduanya jujur dan terbuka, maka keduanya akan mendapat keberkatan dalam jual belinya. Tetapi, jika keduanya berdusta dan tidak terbuka, maka keberkatan jual beli antara keduanya akan hilang. Penjual dan pembeli berhak mengetahui kecacatan terhadap barang dagangan, harga, dengan mengetahuinya dapat memberi kepuasan kepada penjual dan pembeli sekaligus mendapat berkat.

Pengajaran Hadith
1. Khiyar adalah jual beli yang diharuskan dalam Islam supaya menghilangkan rasa tidak puas hati di antara pihak yang berkontrak.
2. Jual beli khiyar hendaklah secara terang dan benar serta elakkan dari membuat penipuan.
3. Jual beli yang baik akan diberkati oleh Allah, jika sebaliknya, akan dihilangkan keberkatan oleh Allah.


Takhrij Hadith
Hadith riwayat Muslim, Kitab al-Buyu', Bab Kejujuran dan Kejelasan Di Dalam Jual Beli, No. Hadith: 2825.

- Siti Hajar binti Mohamad Noor (A132877)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...