Saturday, May 26, 2012

Hadith 11


عن أبي سلمة عن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من أمسك كلبا فإنه ينقص كل يوم من عمله قيراط إلا كلب حرث أو ماشية قال ابن سيرين وأبو صالح عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم إلا كلب غنم أو حرث أو صيد وقال أبو حازم عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم كلب صيد أو ماشية

Maksudnya: Daripada Abu Salamah, daripada Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah SAW telah bersabda: “Sesiapa yang memelihara anjing, pahala amal baiknya berkurang satu qirath setiap hari, kecuali anjing untuk menjaga sawah ladang dan menjaga ternakan.” Dan berkata Ibn Sirin dan Abu Salih, daripada Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah SAW bersabda: “kecuali anjing untuk menjaga kambing atau untuk menjaga sawah ladang atau berburu.” Berkata Abu Hazm, daripada Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah SAW bersabda: “kecuali anjing untuk berburu dan menjaga ternakan.”

Syarah Hadith
Ibnu Abdil Barr berkata, “pada hadith ini terdapat keterangan tentang bolehnya memelihara anjing untuk berburu, menjaga haiwan ternak, dan menjaga tanaman, serta tidak disukai memelihara anjing untuk tujuan selain itu. Hanya berdasarkan analogi dimasukkan di dalam makna berburu, menjaga tanaman dan haiwan ternak, adalah maksud-maksud lain yang dilakukan dalam rangka mengambil manfaat dan menghindari mudharat.
Ibn al-Tin berkata: “Maksud kurang pahala ialah seandainya orang itu tidak memelihara anjing nescaya amalannya akan sempurna. Ketika dia memelihara anjing, maka amalan tersebut menjadi berkurang. Tidak difahami bahawa yang berkurang adalah amalan yang telah lalu, tetapi yang dimaksudkan adalah kesempurnaan amalannya tidak sama dengan amalan orang yang tidak memelihara anjing.”  Sebahagian mengatakan bahawa sebab berkurangnya pahala itu kerana malaikat tidak masuk ke dalam rumah atau tetamu rasa terganggu, atau sebahagian anjing itu syaitan atau kerana tidak mematuhi larangan atau kerana ia menjilat barang-barang yang suci itu menjadi najis. Maka apabila dipakai untuk beribadah, nescaya nilainya tidak sama dibandingkan apabila barang yang dipergunakan itu suci.
Imam Syafi’i: boleh memelihara anjing untuk menjaga pintu halaman berdasarkan hukum yang disebutan dalam teks hadith.

Pengajaran
1.      Anjing tidak boleh dipelihara kecuali jika ada keperluan seperti untuk berburu dan menjaga tanaman.
2.      Najis anjing (air liur) hendaklah dibersihkan sebanyak tujuh kali, nasuhan pertama hendaklah daripada tanah dan basuhan selebihnya daripada air.
3.      Penjelasan tentang kasih sayang Allah terhadap makhlukNya dengan memperolehkan apa yang bermanfaat bagi mereka.

Takhrij Hadith
Riwayat Al-Bukhari, Kitab Al-Muzara’ah, Bab Memelihara Anjing untuk Menjaga Tanaman, No Hadith: 2322.

- Siti Hajar binti Mohamad Noor (A132877)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...