Monday, May 14, 2012

Hadith 10


عن أبي أمامة الباهلي قال ورأى سكة وشيئا من آلة الحرث فقال: سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول لا يدخل  هذا بيت قوم إلا أدخله الله الذلَّ.


Maksudnya: Daripada Abu Umamah al-Bahiliy, dia berkata ketika ia melihat cangkul atau sesuatu dari alat bercucuk tanam, lalu ia berkata, aku mendengar Nabi SAW bersabda: “Barang seperti ini tidak masuk ke rumah suatu kaum kecuali Allah akan memberikan kehinaan padanya.”

Syarah Hadith
Pada awal kedatangan Islam, industri pertanian dipelopori oleh kaum kafir dzimmi yang menetap di Madinah. Para sahabat yang tiada kebolehan dalam perkara bercucuk tanam tersebut menyebabkan mereka merasa sedikit terhina apabila melakukan pekerjaan bertani.
Hadith ini juga secara zahirnya menunjukkan bahawa Rasulullah SAW melarang bercucuk tanam kerana akan mendatangkan kehinaan. Namun, Rasulullah SAW melarang apabila bercucuk tanam di kawasan musuh yang membolehkan musuh memerangi mereka dan mereka lalai untuk berjihad.
Hadith ini juga menegaskan kehinaan yang Allah akan timpakan terhadap kaum yang melampaui batas dalam mengerjakan pertanian sehingga terlalai dan mengambil tanah hak orang lain dalam merealisasikan matlamat diri sendiri semata-mata. Hal ini amat dilarang oleh Islam kerana ia membawa sifat tamak dan pentingkan diri sendiri serta menzalimi orang lain.
Hadith ini dikira sebagai hadith peringatan kepada semua terutama mereka yang tinggal berdekatan dengan wilayah musuh agar bersiap sedia dan tidak leka dengan pekerjaan pertanian sahaja.

Pengajaran Hadith
1. Manusia digalakkan bercucuk tanam kerana ia merupakan satu ibadah dan pekerjaan mulia yang dianjurkan oleh Islam.
2. Pertanian atai bercucuk tanam akan menjadi pekerjaan yang hina jika manusia terlalu asyik dengan pekerjaan tersebut sehingga mengabaikan tanggungjawab menegakkan agama Allah.

Takhrij Hadith
Hadith riwayat al-Bukhari, Kitab Al-Muzara’ah, Bab Siksaan Yang Ditakuti Akibat Menyibukkan Diri Dengan Alat Pertanian atau Melebihi Batas yang Diperintahkan, No. Hadith: 2321.

-Siti Hajar binti Mohamad Noor (A132877)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...