Thursday, May 31, 2012

Hadith 13


عَنْ أَبِي حُمَيْدٍ السَّاعِدِيِّ قَالَ غَزَوْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَزْوَةَ تَبُوكَ فَلَمَّا جَاءَ وَادِيَ الْقُرَى إِذَا امْرَأَةٌ فِي حَدِيقَةٍ لَهَا فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِأَصْحَابِهِ اخْرُصُوا وَخَرَصَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَشَرَةَ أَوْسُقٍ فَقَالَ لَهَا أَحْصِي مَا يَخْرُجُ مِنْهَا فَلَمَّا أَتَيْنَا تَبُوكَ قَالَ أَمَا إِنَّهَا سَتَهُبُّ اللَّيْلَةَ رِيحٌ شَدِيدَةٌ فَلَا يَقُومَنَّ أَحَدٌ وَمَنْ كَانَ مَعَهُ بَعِيرٌ فَلْيَعْقِلْهُ فَعَقَلْنَاهَا وَهَبَّتْ رِيحٌ شَدِيدَةٌ فَقَامَ رَجُلٌ فَأَلْقَتْهُ بِجَبَلِ طَيِّءٍ وَأَهْدَى مَلِكُ أَيْلَةَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَغْلَةً بَيْضَاءَ وَكَسَاهُ بُرْدًا وَكَتَبَ لَهُ بِبَحْرِهِمْ فَلَمَّا أَتَى وَادِيَ الْقُرَى قَالَ لِلْمَرْأَةِ كَمْ جَاءَ حَدِيقَتُكِ قَالَتْ عَشَرَةَ أَوْسُقٍ خَرْصَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنِّي مُتَعَجِّلٌ إِلَى الْمَدِينَةِ فَمَنْ أَرَادَ مِنْكُمْ أَنْ يَتَعَجَّلَ مَعِي فَلْيَتَعَجَّلْ فَلَمَّا قَالَ ابْنُ بَكَّارٍ كَلِمَةً مَعْنَاهَا أَشْرَفَ عَلَى الْمَدِينَةِ قَالَ هَذِهِ طَابَةُ فَلَمَّا رَأَى أُحُدًا قَالَ هَذَا جُبَيْلٌ يُحِبُّنَا وَنُحِبُّهُ أَلَا أُخْبِرُكُمْ بِخَيْرِ دُورِ الْأَنْصَارِ قَالُوا بَلَى قَالَ دُورُ بَنِي النَّجَّارِ ثُمَّ دُورُ بَنِي عَبْدِالْأَشْهَلِ ثُمَّ دُورُ بَنِي سَاعِدَةَ أَوْ دُورُ بَنِي الْحَارِثِ بْنِ الْخَزْرَجِ وَفِي كُلِّ دُورِ الْأَنْصَارِ يَعْنِي خَيْرًا

Maksudnya: Daripada Abu Humaid berkata: “Kami pergi berperang bersama sama dengan baginda Rasulullah SAW pada perang Tabuk. Setelah baginda SAW datang di Wadi al-Qura yakni sebuah tempat yang terletak antara Madinah dan Syam, tiba-tiba ada seorang perempuan yang sedang berada di kebun miliknya, lalu baginda Rasulullah SAW bersabda kepada para sahabatnya: “Taksirlah atau perkirakanlah berapa hasil kebun ini !” Rasulullah SAW sendiri juga memperkirakan hasilnya iaitu sepuluh ausuq. Kemudian Rasulullah SAW bersabda kepada wanita tersebut: Perhitungkanlah hasil yang keluar daripada kebun anda ini, juga perhitungkanlah ukuran wajib yang dikeluarkan untuk cukainya. Setelah tiba di Tabuk, Rasulullah SAW bersabda, ketahuilah sesungguhnya malam ini angin akan bertiup kencang, maka janganlah seorang pun di antara kalian berdiri dan barangsiapa yang membawa unta, hendaklah ia mengikatnya. Kami pun mengikat unta-unta kami, lalu angin bertiup kencang. Kemudian ada seorang lelaki berdiri maka angin itu menghempaskannya ke gunung Thayyi’. Raja Ailah menghadiahkan kepada Nabi SAW seekor baghal ( peranakan kuda dan keldai) putih, dan Nabi SAW memberinya pakaian beluru, lalu baginda SAW menulis surat (membuat perjanjian) kepadanya mengenai laut mereka (negeri mereka). Ketika Nabi SAW tiba di Wadi al-Qura, baginda bertanya kepada wanita tersebut, “Berapakah hasil kebunmu?” wanita itu menjawab, “10 ausuq, sama seperti perkiraan Rasulullah SAW. Nabi SAW bersabda, “Sesungguhnya aku tergesa-gesa ke Madinah, barangsiapa di antara kalian yang ingin ikut bersamaku, maka hendaklah ia mempercepatkan perjalanannya.” Ketika Ibn Bakkar mengucapkan kalimah maknanya – telah nampak kota Madinah, baginda Rasulullah SAW, “Ini adalah Thaabah (Madinah), kemudian apabila melihat bukit Uhud, baginda bersabda, “Ini adalah bukit yang mencintai kita dan kita mencintainya. Mahukah kalian aku beritahukan sebaik-baik perkampungan kaum ansar?” Mereka menjawab, “tentu”. Baginda SAW bersabda, “Perkampungan bani al-Najjar, perkampungan bani Abd al-Asyhal, kemudian perkampungan bani Saidah atau rumah-rumah bani al-Harith bin al-Khazraj, dan pada setiap perkampungan Ansar yakni terdapat kebaikan.”

Syarah Hadith
Imam al-Tirmidzi menyebutkan daripada sebahagian ulama tentang penafsirannya iaitu buah-buahan seperti kurma atau anggur yang telah sampai tahap wajib dikeluarkan zakatnya, maka pemilik kebun tersebut perlu mengupah pentaksir untuk menganggarkan sepuluh peratus  daripada hasil yang perlu dikeluarkan. Faedah daripada pentaksiran ini adalah membolehkan pemilik hasil tanaman memanfaatkan lebihan atau bahagian selain daripada kadar yang dianggarkan untuk keluaran zakat, seperti menjualnya, memakannya atau memberikan kepada kaum keluarga, jiran, dan fakir miskin.
Menurut al-Khattabi, para ahl- ra’yu tidak menyetujui mengenai pentaksiran tersebut. Ini kerana sebahagian daripada mereka mengatakan apabila membuat anggaran mungkin tidak tepat dan mempunyai unsur penipuan.
Al-Khattabi menjawab: Memang benar, tetapi bukan semua orang boleh jadi pentaksir, tetapi mestilah mengupah orang yang benar-benar pakar dalam menganggarkan sesuatu hasil pada sesuatu kebun, dan orang ini memang ada. Nabi SAW sendiri pernah melakukan pentaksiran, seperti yang disebut didalam hadith ini, dan pentaksirannya itu tepat dan benar. Kemudian amalan pentaksiran ini diikuti oleh Abu Bakr dan Umar dan golongan yang datang selepas mereka termasuk para tabi’in.

Pengajaran Hadith
1. Kadar taksiran yang telah ditetap bagi zakat pertanian adalah bagi memudahkan kepada para petani menentukan kadar zakat yang perlu dikeluarkan.
2. Kewajipan zakat pertanian memberikan kelebihan kepada golongan yang tidak berkemampuan.

Takhrij Hadith
Riwayat al-Bukhari, Kitab al-Zakat, Bab Menaksir Kurma, No. hadith: 1481.

- Siti Hajar binti Mohamad Noor (A132877)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...