Wednesday, May 11, 2011

Kita Satu

Assalamualaikum..

selamat malam sume..
hari ni, saya berpeluang untuk update blog ni..
dah midnight, baru la bb ni laju sket..
sabo je la..huhu..

ok.. kalau tengok tajuk, macam tajuuk lagu kumpulan spider kan..
tapi ekceli tajuk entry kali ni, takde kena mengena langsung pun dengan lagu tu..
tetiba ade mentol atas kepala, dapat tajuk ni..=)



okeh.. sebenarnya saya nak berkongsi satu citer..
isnin lepas, saya mengajar tadika..
tajuk pelajaran hari tu, pasal pakaian tradisional..
jadi, saya pun sediakan 3 maker pen..
biru, merah dan hitam..

mula2, saya lukis orang melayu guna pen biru..
saya lukis baju melayu ngan baju kurung..
da terangkan sikit2, saya lukis pulak orang cina..
lukis2 baju ceongsam gune pen merah..
pastu saya lukis orang india..
dengan sari dan baju ala2 punjabi tu guna pen hitam...
saya pun terangkan la pasal gamba2 yang saya lukis kat whiteboard tu..

tetiba, saya terdengar sorang anak murid saya ni cakap;

"orang india lukis warna hitam sebab orang india kan hitam.."

erk! saya tersedak.. saya tengok balik kat whiteboard..
Ya Allah.. macam mana boleh tak perasan ni??
kan dah salah faham budak2 ni..
padahal, saya pilih maker tu random je..
saya tukar2 kaler untuk bezakan lukisan2 tu..
kalau melayu camni.. cina camni.. india camni..
tapi yang diorang nampak, lain pulak..

aduhaii.. missed communication pulak budak2 nih..

lepas tu saya terangkan balik...
warna marker tu takde kena mengena pun dengan lukisan tu..
semua sama je.. melayu ke, cina ke, india ke..
kaler lain2 tu untuk bezakan je..

saya cakap kat anak2 murid saya tu,
tak kira sape2 pun, hitam ke, putih ke, besar ke, kecik ke...
sume kena saling berkawan..
saling tolong menolong..
tak boleh ejek2 orang lain..
nanti Allah marah...

lepas da terang panjang lebar, barulah diorang faham..
huh... lega...=__='

jadi, moralnya...
kita sume sama je..
kita adalah satu..
berkawan ni, tak kira warna kulit, agama, budaya..
asalkan tak bercanggah dengan syariat, kawanlah dengan sape2 pun..
buat lah baik dengan sape2 pun..
insyaAllah, tentu ada ganjaran di sisi-Nya..

itu saje untuk kali ni..
arigato sebab sudi membaca..!
(^___^)


3 comments:

  1. macam best jek nngajar bebudak. nak jugakk!! :'((

    ReplyDelete
  2. hehe.. best, best jugak.. tapi menguji kesabaran tau.. degilnye, toksah cakap la..huhu..

    ReplyDelete
  3. sajee je tuh sbnrnye , ahahah nak bhan org india ye ? hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...