Monday, May 2, 2011

BerSyukUrLah..

Assalamualaikum..

malam2 buta ni, tibe2 hajare ade idea nk tulis sesuatu untuk dikongsi kt blog ni..
besenye camni lah.
time2 siang, idea takde langsung..
blurr tak tau nak tulis ape..
tapi, kalau malam... idea datang macam air terjun..hehe..
saje nak suh tido lewat..

ok lah,
kali ni, saya nak share 1 kisah..
pengalaman saya mase study kat DQ dulu..=)

ceritanya bermula macam ni...
.
.
.
.
.

di satu pagi yang indah, angin bertiup sepoi sepoi tak reti bahasa..
lebih kurang dalam kul 10.30 pagi,
lepas selesai sesi kelas tasmi' dari pukul 8 pagi
saya, khalisah, dan mas pegi beli sarapan kat cafe..
ape barang makan kat kantin..! hehe
*jangan marah ye makcik kantin..~*
kay dan anis takde pada hari tersebut..
tak ingat sebab ape..puasa kot..huhu..

lepas da beli nasi lemak satu sorang, kitorang pun sepakat membawa berkat untuk makan same2 kat bilik mas.. sebab bilik mas kat tingkat bawah dan yang paling penting, mas takde rumet..
jadi kitorang bolehla lepak mengeratkan ukhuwah lama2 sikit..hehe..

setelah selesai makan, seperti biasa, kitorang bergosip berusrah pulak..=P
agak lama jugak, cerita dari satu bab ke satu bab..
beselahh, kalau dah berkumpul same2 ni..
macam2 perkara kitorang sembang..
sampaikan takde mase yang kitorang takde topik..
*hehe..ni tipu, kadang2 adela jugak mase kitorang tak tau nak sembang ape..hee..*

selepas beberapa jam berlalu, saya dan khalisah pun pakat nak balik bilik masing2 pulak..
lame2 sangat kat bilik orang pun tak boleh gak..ye tak??
mas pun nak rehat.. begitu jugak dengan kitorang..
kalau tak silap, time ni dah takde class madah lepas kelas tasmi'
tak pasti sama ada time tu revision week atau class batal..
okeh..lupekan sahaje.. takde kena mengena..=P

mase tengah pakai tudung, nak balik bilik, saya intai kat tingkap dari bilik mas..
saya nampak sorang pelajar OKU ni, tengah angkat baju kat ampaian..

info:: time tu, kat DQ ade buat program persijilan tahfiz untuk pelajar2 buta.. mereka2 ni menghafal guna al-Quran braille..

ekceli, dari sebelum kitorang makan tadi lagi kitorang nampak die ni duk angkat baju..
sampai kitorang dah nak balik bilik, die tak sudah2 angkat baju..
pelik jugak.. takkan banyak bebeno bajunye, sampai tak siap2 kan..
tibe2 rase sebak.. mesti die tak jumpe baju die kat ampaian..
saya ajak khalisah tolong die carikan baju..
tapi, tak sempat nak keluar bilik, nampak die dah balik ke bilik die..
oh,, dia dah jumpa kot bajunye..
so, saya ngan khalisah pun baliklah kat bilik kitorang masing2 kat tingkat 2..

lepas da sampai bilik, da tuka2 baju sume, intai kat tingkap, nampak pelajar OKU tadi tu keluar balik..
die pegi balik kat ampaian..
dia pegang2 baju yang ade kat ampaian tu..
rupe2nye, die masih tercari2 lagi baju die yang tak dapat tadi..
perasaan saya mase tu, memang sedihh sangat..
die sangat bersabar dengan keadaan die macam tu..
tak dapat bayang kalau saya berada kat tempat die tu..
mungkin tak boleh jadi sesabar die..

kebetulan, khalisah pun tengah berdiri tepi tingkap kat bilik die..
(dari bilik saya, boleh nampak bilik khalisah, even lain2 blok.)
saya dengan khalisah pun, ape lagi..
sarung jubah balik.. dan turun bawah nak tolong pelajar OKU tu tadi..

bile dah sampai kat ampaian tu,saya pun tegur die..

" Sarah (bukan nama sebenar).. Sarah cari baju ke?"

die pun jawab, "tak, saya cari kain baju kurung. bajunye dah jumpe..tapi kainnya tak jumpa lagi.."

"Oh.. takpe2.. biar saya tolong.. baju awak yang ni ke?" kata saya dan memberikan sehelai kain pada Sarah..
nak bagi die rasa kain tu.. sebab besenye, pelajar2 OKU ni kenal pakaian diorang dengan jenis kain dan bau baju tu..

Sarah pun rasa2 kain yang saya unjukkan tadi..
"bukan.." jawabnya..

khalisah pun ambik jugak kain2 lain yang ade kat situ..
tapi sumenye bukan die punye..
pastu, saya ternampak kain2 yang terjatuh kat rumput..
saya ambik salah satu..
manela tau kot2 terjatuh sebab angin kuat..
saya pun bagi kain tu pada Sarah..

"haa.. yang ni lah.. terima kasih ye.."
kata Sarah pada saya.. dia senyum.. tentu gembira sebab akhirnya jumpe jugak kain yang dicari2nya dari tadi..

sebelum dia pergi, beberapa kali dia ucap terima kasih kat saya dan khalisah..
kitorang tersentuh sangat..
kagum dengan mereka2 yang istimewa ni..
bayangkan, beberapa jam die duk di ampaian tu semata2 untuk mencari sehelai kain..
semoga saya boleh jadi setabah dan sesabar mereka.. =')

Alhamdulillah..
saya sangat2 bersyukur.. masih banyak nikmat yang Allah bagi kat saya..
walaupun selalu lalai tunaikan tanggungjawab sebagai hambaNya..


"Ya Allah..
Aku bersyukur dengan segala nikmatMu yang telah KAU anugerahkan padaku..
Janganlah KAU jadikan aku hamba yang lalai dari bersyukur kepada-Mu..
Sesungguhnya, hanya ENGKAU sebaik-baik pemberi nikmat dan rezeki..
Semoga aku adalah dari kalangan hamba-hambaMu yang bersyukur......."





3 comments:

  1. waaa nak nangish aku baca entry ko nih. T.T aku pun ade buat entry pasal bebudak buta ni jugak, kat entry nih..

    http://kucingjambu.blogspot.com/2011/04/assalamualaikum-cuaca-harini-panas.html

    ko dah baca tak? sedih :(( alhamdulillah kita sempurna kan.

    ReplyDelete
  2. panjangg nye pengalaman dea ;) HAHA

    ReplyDelete
  3. dj:: ko ade citer pasal OKU ni gak?? okeh2..nti aku baca.. ko rajin gler update, smpai x terperasan entry mane yg da bace, entry mane yg blum bace..hehe..

    2 lah, alhamdulillah, kite sempurna..:)

    k.cik:: bese la, pengalaman mane blh pendek2..hihi..:D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...