Monday, April 11, 2011

MaaF Itu pEnyeJuk HaTi..

Assalamualaikum...^_^
bertemu lagi dalam rancangan ruangan membebel hajare..! =)

maaf la.. actually bukan nak membebel atau berleter..
cuma nak kongsi2 citer ngan kawan2 sume..
boleh kan..? *sharing is caring..*


ramai orang boleh sebut-sebut perkataan maaf..
banyak nasihat yang biasanya kite sume dengar;

"alaah.. benda dah lepas.. maafkanlah.."

"tak baik berdendam.. maafkanlah die.."

"besar sangat ke kesalahan die, sampai kau tak boleh nak maafkan?"

"forgive her, please..."

dan bermacam2 lagi yang lebih kurang jugak macam yang kat atas tuh..

saya akui..saya juga pernah terima nasihat sebegini..
tapi, susah nak terima dengan hati terbuka..
dalam hati, membebel..
"korang tak rasa, senang la cakap..! cuba korang yang kena..!"
*kantoii! =P*

ye, saya mengaku..saya ni kadang2 degil jugak..
tak dengar nasihat orang..huhu..
tapi, kadang2 time tu je tak boleh terima..
esok2 lusa, mungkin boleh terima..
pas da muhasabah2 diri...
hehehe.. (>_^)*blushing*

memang kalau kite bercakap senang..
tapi yang menanggung, yang merasa.. susah..
nak2 kalau yang kena tipu kaw2 punye..
rasa dikhianati..rasa tak berharga..
macam2 rasa lagilahh..
sangat susah rasanya nak maafkan orang yang buat salah kat kite tu..

tapi....

ingatlah.. kita ni siapa yang nak sombong2 sangat tak nak maafkan orang lain??
kita ni hebat sangat ke sampai tak boleh nak bertolak ansur??
Allah tak pernah tak ampunkan dosa2 hamba-Nya..
buat dosa hari-hari pun, Allah bagi jugak nikmat..
sihat tubuh badan, boleh buat keje..
tapi, kita manusia ni??
berlagakk!

betul tak saya cakap?
orang buat salah sikit, terus tak nak kawan..
sampai mati tak boleh lupa..
Astaghfirullah...~

sejujurnya, peringatan ni saya tujukan untuk diri saya sendiri khususnya..
di samping dapat memberi manfaat pada kawan2..
kita fikir balik..
kita ni pun ada buat salah kat kawan2 kita..
kita ni tak sempurna..
mesti akan ada orang yang terasa hati dengan kita..
jadi, lembutkanlah hati kita..
maafkan kesalahan2 orang pada kita..
dan doa jugak supaya kesalahan kita pada orang lain dimaafkan..

percayalah...
lepas kita da hapuskan segala dendam kesumat..
segala perasaan tak puas hati..
maafkan musuh2 lama dulu..
hati kita akan tenang.. sejuk.. 
takde nak fikir-fikir negatif..
takde fikir nak balas dendam ke ape..

jadi.. memaafkan adalah satu perbuatan terpuji..
memaafkan seseorang tak menjadikan kita ni lemah.. lembik..
tapi kitalah yang hebat..
sebab memaafkan ni satu perkara sukar..
tak semua orang boleh buat..
kadang2 ade orang just cakap kat mulut..
aku da maafkan die..bla bla bla..
tapi dalam hati dah bernanah dendamnya..
masih ada lagi niat nak balas perbuatan orang tersebut..
itu tak ikhlas namanya..
memaafkan kena ikhlas..
kena buang segala perasaan benci, meluat, menyampah dan segala bagai tuh..
barula hati kita betul2 akan tenang..
try lah.. insyaAllah jadi..=))

lastly,
kepada kawan2 yang saya sayangi sekalian....


maafkan saya andai ada kesalahan, kekurang ajaran, kesilapan, kekhilafan yang pernah saya lakukan pada anda semua..
mintak maaf sangat-sangat..
i'm sorry.. 'asif.. biyaane..
mintak halal untuk ape2 yang saya terambik, terpegang dan segala ter lagi..
supaya bila saya mati bile2, saya tak dipersoalkan..
dan insyaAllah.. saya memaafkan anda semua..=))

so,

senyumlahh selalu...=D =D


3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...