Sunday, January 13, 2013

Jodoh


Assalamualaikum w.b.t.

Exited nak citer pasal jodoh. Sebelum2 ni tak pernah pun nak tulis entry pasal ni. hehe..

Kenapa bile cakap pasal jodoh, sume orang suka? Tak kira lah, lelaki ke, perempuan ke.. Bile cite bab jodoh, tunang, kahwin.. Sume senyum sampai ke telinga. 

Saya pun tak tau kenapa. Mungkin sebab fitrah kot. Kite seronok bile nak kahwin, seronok bile tengok abang-kakak kite kahwin.. seronok tengok kawan2 kite kahwin..  Bukan time tengok je seronok. Time dapat jemputan event dalam fesbuk pun da seronok, exited, happy, gembira. Tu belum dapat kad lagi. Daaah tersenyum lebar. hehe.. 

eh, ke saya je camtu? -_-''




Okeh, sebelum lebih panjang saya tulis, saya nak bagitau je lah awal2. Saya tulis pasal jodoh ni bukan sebab jodoh saya dah sampai ye. Ini cuma coretan yang ntahapeape yang tiba2 wujud dalam kepala otak saya. hehe..

Bagi saya, jodoh memang satu perkara yang misteri. macam hantu. Kite tak nampak hantu. dan kite tak tau pun hantu kat mana. Biasa, kalau nak tau ade hantu, time pegi kat rumah2 lama sorang2, jalan dalam gelap, tibe2 je meremang bulu roma, tu tandanya ada hantu. Haa.. jodoh pun camtu. cuma taklah sampai tegak bulu roma. 

Kite tak tau siapa jodoh kite. Mungkin kekasih kite yang dah bertahun2 kite kenal. Dan mungkin jugak bukan dia, tapi orang lain yang baru kite kenal. Kadang2, ade yang tak pernah kenal pun. Lepas kahwin, baru berkenalan. Ade jugak orang yang selalu kite terserempak kat tepi2 jalan ke, dalam tren ke, dalam bas ke.. Kadang2 ade jugak orang yang kite MUNGKIN pernah jumpe kat mane2, tapi kite sendiri tak tau kite pernah jumpa dia. Atau orang yang kite terlanggar sampai jatuh buku dan kertas2 macam dalam drama tv tu..  Macam2 ade. Macam astro. 

Hanya Allah s.w.t. sahaja yang tahu misteri jodoh ni. Hanya DIA tahu siapa si dia jodoh kite, kat mana kite akan jumpe si dia, dan bila waktunya akan tiba. 

Kalau dah bertemu jodoh, Alhamdulillah, dan teruskan berdoa supaya jodoh tersebut berkekalan hingga je syurga-Nya. Kalau belum, usaha dan gandakan doa pada Allah supaya dipermudahkan. 

Camane nak usaha? 

Hmm.. ikut je macam ayat 26 dalam Surah al-Nur ni:

".... Dan perempuan2 yang baik adalah untuk lelaki2 yang baik. Dan lelaki2 yang baik adalah untuk perempuan2 yang baik....." 

Untuk ayat dan maksud penuh ayat ni, sila rujuk tafsir sendiri ye.. :)


So, kesimpulannya, nak pasangan yang baik, kite sendiri kene jadi baik dulu. ^____^




Hahaha.. saya cakap macamlah saya ni dokter cinta lah sangat!. Padahal, tahu merapu je.. :P


Ok. Lastly, ini ade satu lagi gambar.







































































































































































Eh, ade lagi 1 last punye.. Ni betul punye last.. hehe.  :P





Bye.. (-^___^-)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...